Oppsummering av en særdeles vellykket hagehelg.

I helga har jeg møtt flere hagegale og vært på en liten rundreise rundt Oslo-området. Skal ærlig innrømme at det var litt skrekkblandet fryd før turen – skulle sove over hos noen jeg aldri har møtt før. Moren til MonaHN stilte nemlig opp med husvære for meg, Mona og SveinV. Fant jo fort ut at det overhodet ikke var noe å være nervøs for. Både Mona og Lillian var utrolig gjestfrie og hyggelige så det var veldig koselig å få lov til  å bo der..

Jeg benyttet anledningen til å ta noen øl med en annen vennegjeng på fredagen, men resten av helga har gått til bare hage. På turen inn til Oslo stakk vi innom GunnM på Jessheim. Var på besøk hos henne en tur i fjor sommer også, og nå hadde hun fått gjort veldig mye nytt i hagen.

Det er utrolig morsomt å møte folk jeg bare har sittet og lest om tidligere.  Og siden jeg er såpass fersk i gamet som jeg er er det godt å ha med seg en litt større gjeng. Lørdag var vi innom snuffeldyret, amkjers, Raell – hvor Gundad kom innom og så ble de 2 med videre på tur til Inger Karin. Tilbake hos Raell for litt mat og så ble dagen avsluttet i botanisk hage. Vi var vel ganske slitne alle mann da vi kom tilbake til Lillian for middag og litt søvn.

Søndag var det duket for flere hager. Denne dagen tok vi først turen ut til Ninni. Den hagen skal jeg nok garantert besøke flere ganger, da den ikke ligger så langt unna svigerfamilien min. Så dro vi til Sandvika hvor vi fikk en guidet tur rundt i hagen til Ellingsen – for en jobb de har utrettet de siste 10 årene! Virkelig imponerende. Han hadde utrolig mye flott hosta og ikke minst småbladet japanlønn. Bare så synd jeg kan glemme det meste av de han har plantet i hagen sin, men jeg har noen ideer til hvordan jeg kanskje kan få til noen små av de i hvert fall. Hele turneen ble avsluttet hos Lizzi som har en imponerende samling pelliser.

Det ble dessverre ikke med noe kamera på turen – det lå igjen hjemme som vanlig. Men det var mye fint å se på, og veldig mange hyggelige personer vi møtte. Og det ble jo også litt snadder med hjem – noen hosta, iris og litt div stauder ellers. Jeg tenkte egentlig å få en del av det i jorden i dag, men her regner det sidelengs, så da passet det bedre med husarbeid. Var innom Plantasjen i går også, og da ble Hostaen «Night before Christmas» med hjem. Den så jeg på på torsdag, og kom hjem og fant ut hvor fin den var. Og heldigvis hadde ingen syntes det samme som meg i løpet av helga, så nå er den min.

Nå vurderer jeg fram og tilbake om jeg skal handle mer frø fra Impecta – det er et par stauder der jeg har lyst på.. Men pengepungen er rimelig slunken samtidig som boksen med frø som skal sås til vinteren er ganske full, så jeg burde vel la være.. Sånn helt strengt tatt.

Legg igjen en kommentar

