Hjemme igjen fra koselig hagebesøk

I dag har jeg vært på besøk hos Sigrid Lerud fra Hadeland. Kjempekoselig dame jeg har vært heldig å møtt et par ganger tidligere også, men er første gangen jeg har sett hagen hennes. Har virkelig hatt en trivelig kveld med hyggelige venner, og sett og fått enda mer inspirasjon til min egen hage igjen. Er jo det jeg synes er så ekstra moro, jeg får mye ny arbeidslyst og ideer, og i tillegg møter jeg mange nye og spennende mennesker.

Møtte også igjen MonaHN og moren hennes, som jeg var på hagetur med i fjor sommer. Det var et koselig gjensyn med et par veldig hyggelige damer. Lillian har vel snart spadd opp halve hagen sin og gitt bort nå. Jeg fikk bl.a. 3 poser med iris fra henne i dag, i tillegg til at MonaHN hadde med en balj med iris fra sin hage, i tillegg til at hun har vært så utrolig snill og kjøpt med en Cimicifuga Racemosa Brunette til meg, som jeg har lett etter i sommer. 😀 Ble med også 12 nye hosta hjem i dag, i tillegg til et par sorter storkenebb, en heuchera, en ny lilje og et par pioner til mamma. Ja, og så 4 sekker jord, så bilen min var full, og innen jeg var ferdig med å lempe så jeg virkelig ikke ut! Sånn så bilen min ut innvendig: Her må man putte ting der man har plass, og gjøre ting så sikkert som mulig:
Photobucket
Photobucket

Må få tatt litt mer bilder en annen dag når det er lysere ute igjen. Jeg har i hvert fall litt å plante igjen nå. 🙂

Eneste innhøstinga å snakke om i min hage i år:
Photobucket
Det kommer flere av disse, men ikke mer enn at vi spiser underveis. Gode var de i hvert fall! Resten av kjøkkenhagen tror jeg skal graves opp, og så skal jeg spa inn litt kompost og få jorda litt mer næringsrik før jeg kan dyrke noe og forvente at det faktisk skal vokse der. Fikk jordskokker igjen i dag også da forresten. Det blir kjekt å prøve å dyrke. Fått en gang før, men de kom aldri i jorda før de tørka inn.. Vi prøver igjen. :p

Ny lilje blomstrer:
Photobucket
Denne står skikkelig malplassert ser jeg, for jeg har klart å plante den rett bak en iris jeg trodde kom til å bli lav. Det er såvidt jeg ser noe rødt blomstre bak alt det grønne gresset. Blir litt å flytte på etter blomstring ja.

Mange av Hostaene står med knopper nå, og jeg synes denne her er spesielt morsom:
Photobucket
Knøtt liten (derav navnet minor) og veldig søt. Gleder meg til å se de også blomstre. Synes hosta blomstrer så fint. Nå begynner jeg jo forresten å få en solid samling hosta også. Særlig med tanke på at jeg i fjor vår hadde kun en sort (lønner seg visst å kjenne SveinV! :p). Må få laget meg en liten oversikt en dag så jeg vet hvilke sorter jeg har og ikke.

Nå tror jeg ikke jeg rekker stort fler store hagesprell i år. Har planer om en liten rundtur på 1000 åpne hager i midten av august. Besøke Sigrid igjen da, og møte Toveve som står på stand for sitt hagelag. Ellers får jeg vel helst bare pusle i min egen hage.

Legg igjen en kommentar

