Våknet til liv

Nå har jeg hatt en veldig lang hagepause, med dertilhørende bloggpause. Men i vår våknet hageiveren igjen for fullt, og jeg er i gang igjen. Egentlig en fordel å miste iveren litt utpå høsten sånn, for da har jeg faktisk ikke sådd noe i vinter! (De frøene får bare klare seg til neste år) og jeg skal prøve å bruke denne sommeren nå til opprydding. Bedene begynner å vokse seg mer til, og da kommer feilene jeg har gjort mye bedre fram. Jeg må rydde. De er ekstremt rotete. For ikke å snakke om alt ugresset som er _over alt_. Vi har nettopp kommet hjem fra to uker i Tyrkia også, så ugresset har i den tida fått vokse fritt. Men nå er det sprøytt, og jeg er i gang med å rydde litt. Planen for sommeren nå er å bli kvitt pottede planter, rydde det jeg får til i bed, ugressbekjempelse på høyt plan og gjøre klart til å få en litt mer ordentlig pallekarmkjøkkenhage til neste år. Har ikke helt bestemt meg for hvordan den skal se ut, men må uansett starte med å rydde i karmene jeg har og få vekk ugresset der. Så kan jeg få tak i ugressduk og prøvesette pallekarmer oppå til jeg blir fornøyd.

I fjor høst – sent sent – kom det mange vårløk min vei fra SveinV.. De ble panikkplantet der jorda ikke var altfor hard å hakke i, og resten ble lempa oppi den modna varmkomposten og lempa jord over. mye av blomstringa der har jeg nok gått glipp av i løpet av ferien nå, men det blomstret fint i vår der (MASSE ny krokus + +) og det blomstrer en del enda.

Denne synes jeg er enormt stilig!

Uploaded from the Photobucket Android App

Håper denne her vil spre seg villig, for 3 blomster er for lite av denne synes jeg

Uploaded from the Photobucket Android App

Samme med denne: Altfor pen til å gjemme seg bort med bare to blomster
Uploaded from the Photobucket Android App

Pinseliljer

Uploaded from the Photobucket Android App

Uploaded from the Photobucket Android App

Selvsådd stemor. Jeg synes denne er skikkelig kul

Uploaded from the Photobucket Android App

Og hostaene begynner å komme for fullt nå. Jeg lurer litt på om dette er whirlwind? *huskerikke* De er fine i hvert fall, alle som en.

Whirlwind

Den som skal være Dancing in the rain og liksom skal være kjempestor er ikke større enn en negl omtrent enda, så den lurer jeg på om må være feilmerket? I så fall en praktisk feilmerking da, for jeg trenger noen små hostaer med variegerte blad.

Neste helg er det Hagefestival på Dokka. Nordre Land hageselskap som arrangerer. Jeg har meldt meg på og tenkt å få med meg en del av foredragene. Har meldt meg på festmiddag på lørdag kveld også, og skal dele hytte med andre hagegale (I hvert fall 2 da jeg ikke har møtt. Usikker på om Sigrid skal bo på hytta jeg har booka meg på eller om hun bare er behjelpelig med innkvarteringa..) Jeg gleder meg i hvert fall veldig! Siden jeg ikke har handlet en eneste staude hittil i år har jeg jo da mulighet til å kunne handle bittelitt der uten at det hoper seg helt opp også.

2 thoughts on “Våknet til liv

  1. Lenge siden 🙂 Godt å se du er tilbake med ny friskt mot. Kanskje vi sees på Dokka, jeg skal dit, men bare en svipptur siden jeg har jobbhelg (typisk).

  2. Så koselig med kommentar! 😀 Jeg blir på Dokka hele helga i hvert fall. Synd med jobbehelg. Vanskelig å få sånt til å klaffe alltid. Skal du på noen foredrag, eller blir det bare å titte litt?

    Og jada, nå er jeg virkelig i full gang. De store innskaffelsene blir det nok ikke i år (jeg skal forsøke å holde meg hard, men jeg kom jo hjem med 2 soppkurver fulle av store potter fra SveinV i går, og nå står jo Dokka da for tur. :p). Jeg innser at hagen her trengs en skikkelig gjennomgang med opprydding. Og nå har jeg lyst tli å virkelig sette i gang med å lage ny kjøkkenhage også.

Legg igjen en kommentar

