Kjøkkenhage under planlegging

Nå er jeg skikkelig i gang med ryddingen i hagen. i dag har deler av hekken blitt kraftig beskåret. Resten får tas en annen dag. Alt ugresset skal vekk, og jeg skal få sprøytet skikkelig ved innkjørselen. Der har jeg et lite håp om å allerede i år få kommet godt i gang med grunnarbeidet til en ny og oppgradert kjøkkenhage. Dersom jeg får gjort unna det aller meste i år, sånn at pallekarmene står klare til å sås i tidlig neste vår så er det kanskje håp om at jeg rekker unna ting før det er for sent?

Jeg har funnet en blogg jeg synes er veldig spennende – fråhagetilmage Han skriver mye om de to tingene jeg vel interesserer meg for aller mest, nemlig mat og hage, i kombinasjon. Spurte i går om ikke det kunne legges ut et lite innlegg om oppbyggingen av hans kjøkkenhage, så i dag kom det en veldig flott oversikt. Helt ypperlig, særlig siden den ser ut til å være veldig lik det jeg har i tankene. Må bare finne ut hvor mye jeg tenker jeg kommer tli å ha behov for, og så er det bare å få plassen klargjort og få satt de utover. Litt usikker på om jeg skal behandle karmene eller ikke. Det vil jo ta en stund før jeg får plantet i de uansett, så beste er vel å gå over med et par strøk nå mens de er tomme. Skal få tatt noen bilder og laget en slags skisse etter hvert.

Denne uka har jeg fått unna masse luking i bedene også. Det aller meste som skal i jorda er plantet, og jeg har fått ryddet opp en del i bedene. ting har blitt samlet bittelitt, og markjordbær viste seg å være en veldig rotete bunndekker under mange av staudene mine, så de har blitt tynnet litt ut. ugressmiddelet begynner å gjøre nytte for seg, så nå er hagen min pen gitt. men blir nok bra til slutt satser vi på!

Irisen jeg kjøpte for to år siden står med stor knopp nå da. Black Dragon. GLEDER meg til den kommer i blomst. en jeg fikk (husker ikke helt av hvem) som er merket kun med hvit og blå har vokst seg veldig stor og kommer til å få mange blomster! Har gått til innkjøp av en vrihassel denne uka også. Og en ny lønn har blitt med hit fra Sveinv. Den er veldig liten enda, men satser på at den blir stor og flott. Hadde en veldig liten en fra før, men denne har noen gått hen og spist opp.

Siden dette ser ut til å bli en stor mengde tekst, og uten et eneste bilde får jeg avslutte nå. I morgen er det Ikea, og til helgen er det hagefestival på Dokka. Gleder meg!

Legg igjen en kommentar

