Hageåret 2013

Jeg har på følelsen av at dette året stort sett kommer til å dreie seg om hage. Det dukker opp stadig nye ting jeg ønsker å få med meg. Noe går fint opp med timeplanen min – andre ting ser jeg med tungt hjerte at jeg kommer til å måtte droppe. Tror jeg må gi familien min et klippekort eller gavekort til å byttes inn i helger tilbrakt med meg hjemme snart.

Jeg kommer nok også etter hvert til å måtte skaffe meg en deltidsjobb for å finansiere de innkjøpene jeg har lyst til å gå i gang med. Det finnes jo så altfor mange fristelser. Den første store utfodringen er en liste med planter fra Jonny Andresen, som kommer til Staudeklubben Miøsen for å holde foredrag den 20. april. Første førsteutkast viste en liste med planter til 3900,- (ca) – da er det kun et eks av hver plante. Den har blitt barbert ned til litt over det halve,som igjen har blitt naturlig forminket en del pga utsolgt (heldigvis?) og at ikke alt kan leveres til våren (da går det på høstinnkjøp og da kan man ta det på neste liste – og et annet budsjett ja?)

Heldigvis fant jeg igjen lommeboka mi i dag. Den trodde jeg noen hadde stjålet, og jeg hadde avskrevet både kontantene som lå i den (700,-) samt pengene jeg måtte ut med for nytt førerkort (ca 250). Siden disse 950 jo tross alt er fjernet fra regnskapet kan de puttes inn i planteinnkjøp og jeg fortsatt gå i null. (Ren logikk, jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn at mannen styrer økonomien her hjemme)

Jeg ivrer sånn etter å komme i gang ute nå, at det er smertefullt å se på all snøen som ligger og hindrer meg fra å grave, se etter tegn til at plantene skal komme opp, se etter blomsterknopper, gleden av å se en plante i blomst for første gang, se hva som kommer opp av det man har sådd.. Jeg håper virkelig jeg får god tid og anledning til å pusle i min egen hage i år også, ikke bare farte rundt på foredrag og markeder (da kommer jeg i hvert fall til å bli blakk). I dag lå det et ark fra mitt lokale hagelag i postkassa. «heldigvis» så jeg at ikke alt på planen der er aktuelt, men det meste interessante – en tur til Løten og foredrag med Tommy Tønsberg om bærekraftige hager – det ser jeg at jeg skal klare å få med meg.

Inspirasjonsdagen til Staudeklubben Miøsen ble en ren energiinnsprøytning – sårt tiltrengt. Jeg gjorde et veldig rett valg da jeg meldte meg inn der. Det ble en morsom dag med herlige mennesker og flotte foredragsholdere. Som vanlig startet jeg dagen med «jeg skal ikke ha mer frø nå» – det ble likevel med en del poser frø av nye sorter med hjem.. Men det fine med å høre på mennesker som er galere enn seg selv er at man føler seg så normal. Kan Peter Korn så flere tusen sorter, så har jo jeg knapt noen i det hele tatt, med knappe 50!

Til helgen holder Magnar Aspaker foredrag på Lillehammer. Dessverre jobber jeg denne helgen, så jeg får ikke med meg mer enn delvis siste halvdel. Jeg har bedt ham spare det beste til slutt. Jeg håper i hvert fall jeg rekker å hilse på. Har store planer om å handle boka hans, for den ble tittet litt i nå i helgen og selv om jeg kjøpte lodd nesten tilsvarende det boka koster var det noen andre som stakk av med den premien.. Den skal nok til slutt bli min, om jeg så må kjøpe den på ordentlig vis.

Det blir bildeløse blogginnlegg for tida. Men det er ikke så fælt mye å ta bilder av heller. Eneste utearbeidet jeg gjør om dagen er å forsøke å få liv igjen i den frosne komposten, og det blir ikke så spennende bilder. Den har gått fra frossen til opptint nå, men den er fortsatt langt unna varm. Kommer nok til å kreve mye innsats framover for å få den i gang igjen.

Et siste bilde må tas med da. Det tar lang tid, men hostaspiren min overlever. Det kommer attpå en til i samme potte, og en ny en også i potte nr. 2. Det blir nok en stund til dette blir store, flotte planter, men jeg jubler. Og avslutter mine forsøk på å så hosta vitende om at jeg fikk det til til slutt. Den som gir seg har tapt!

 photo IMG_20130206_005519_zps02b90e16.jpg

4 thoughts on “Hageåret 2013

  1. Vi får holde motet oppe tross snø og kulde til uti april 🙂 Jeg er hagetreg om dagen, men det kommer seg nok nærmere våren.
    Fin uke til deg.

    • Ja, det nærmer seg jo, og nå er det i grunnen en nydelig tid framover også. Jeg har tenkt å sitte og legge planer for sommeren nå, så jeg blir sikker på at jeg ikke går tom for ting å gjøre. 😀

    • Jeg får heller prøve å lære meg begrensningens kunst. Men jeg er også litt enig i en ting jeg hørte på foredraget i går- hvis man ser på hva man må betale for en stor ampel med sommerblomster på hagesenteret – noe som bare holder en sesong – da gjør det jo ikke så mye om man må betale litt ekstra for en liten staude, som kommer til å komme opp igjen år etter år og vokse seg større og større.

      Håper din helg har vært fin. Det har min vært 😀

Legg igjen en kommentar

