Ferdig med staudesådden!

I dag har jeg vært på foredrag med Magnar Aspaker. Han holdt et foredrag i Statens hus på  Lillehammer. Jeg jobbet til 14, så fikk dessverre ikke med meg første halvdel, men det jeg klarte å få med meg var spennende og morsomt. En inspirerende mann som kan utrolig mye, og som evner å formidle sin kunnskap på en måte som får en til å ville lære mer-mer-mer. I grunnen er en hver person med en sånn lidenskap til faget spennende å høre på synes jeg. Jeg fikk skrevet ned 2 sider i notatboka med planter som skal settes på ønskelista, og fikk også bestilt opp den ene boka hans. Jeg hadde veldig store planer om å vinne den andre boka han har skrevet forrige helg, men dessverre var ikke jeg den heldige, og enda mer dessverre – det viser seg at den er utsolgt. Jeg får være på utkikk etter den brukt eller om noen har en ekstra liggende. Skulle noen da komme over et eksemplar av «Smågodt for hagegale» så hoi ut, jeg vil gjerne ha den. Men «Frodig blanding» kommer i hvert fall i posten til uka.

Nå i kveld har jeg også fått sådd ferdig staudene. Nå gjenstår det noen sommerblomster som skal sås nå, og noen flere som må sås i mars/april, så kan våren og sommeren bare komme. De aller fleste sommerblomstene skal sås rett på friland.

Det har vært noen fantastisk flotte dager nå, men temperaturen sank jo plutselig til -20 igjen… Det var 4-5 her noen dager, og jeg synes det godt kunne holdt seg der. Jeg forsøker å holde liv i komposten, men sliter med å holde den over frysepunktet. Rakk akkurat å tine den opp og få opp litt temperatur før den sank nå igjen. Men fikk rørt litt om og fikk litt bedre plass i den igjen i det minste. Denne kulden kan jo ikke vare for evig. Pent er det da..

 photo IMG_20130209_091342_zps9bcdf363.jpg

Til sommeren håper jeg også å få litt skikk på inngangspartiet. Det er ganske kjedelig, og så har det belegningsstein som begynner å bli veldig ujevnt og fullt av ugress. jeg klarer ikke bli kvitt ugresset, så nå har jeg lyst til å gjøre noe med i hvert fall deler av dekket.

 photo inngangsparti.jpg

Dette området blir ikke brukt til noe. Jeg grubler litt på å bygge opp en firkant eller sirkel i midten av plassen med belegningssteinen vi har liggende til overs på andre siden av huset. Jeg grublet litt på samme plan i fjor sommer også, uten å komme noe lengre. Det hender det blir litt for mange planer ift hva jeg rekker over. Heldigvis i grunnen – det hadde vært trist om jeg til slutt gikk tom for prosjekter å holde på med.

4 thoughts on “Ferdig med staudesådden!

    • Ja, jeg tror det kan bli veldig fint, må bare finne ut hvordan jeg skal lage det. Foreløpig er det 2 mot 2 vedr sirkel/firkant. Jeg tenker også det blir best med en sirkel, litt med tanke på plass og hvordan det skal være å bevege seg rundt osv. Men en firkant vil bli penere oppbygd, siden det er firkantede steiner jeg har. Jeg ser ikke helt mulighet for å ta meg råd til å kjøpe sirkelsteiner.

      Grubler også på om jeg skal lage en kant rundt og så et tre i midten, med et hav av planter rundt stammen, eller om jeg skal lage to høyder og plante blå blomster som kan velte seg over kanten ala en fontene.. (Og så gjenstår det jo å få det så pent som det ser ut i mitt hode også da.)

  1. Magnar er alltid innspirerende å høre på : ) Hva den mannen kan! Ellers må jeg si at jeg er utrolig missunnelig på der som får besøk av Jonny, men jeg tenker lommeboken er ganske fornøyd : ) Selv har jeg drasset inn dypfryst grus, sand og jord i helgen. Så når det bare tiner så skal resten av frøene i jorden : ) Selvfølgelig med Peter sin metode : ) God spiring!

    • Takk det samme! Ja, jeg gleder meg til å få besøk av Jonny. Har fått en planteliste fra ham og den beskjæres nå med hard hånd. Det er rett og slett smertefullt, men lommeboka jubler nok for hver plante som blir strøket fra listen. Nå står jeg igjen med en liste som er innenfor tålegrensen. Må jo huske på at det skal handles gjennom hele sesongen og fra andre selgere også.. Selv om akkurat det er ørlitt vanskelig å huske på når jeg sitter her og ivrer etter å sette igang.

Legg igjen en kommentar

