Utehaging, sol og varmegrader

I dag måtte jeg rett og slett kjenne litt jord mellom fingrene igjen, og uten planer for dagen annet enn å få ungene ut i frisk luft, og med strålende vær, tok jeg med meg såjorden og pottene ut og fikk sådd litt basilikum, gresk oregano og noen flere sommerblomster. Og stokkroser. Nok en ting jeg aldri har klart å få til før, men jeg har mange frø igjen, og gir ikke opp etter bare ett forsøk.

Nesten hele dagen har blitt tilbrakt ute. Jeg med frøpotter, mannen har skuffet snø av verandaen, og ungene har lekt med vannmaling, syklet og kost seg. Avsluttet av svidde hamburgere og pølser på turgrillen (Neste helg har kanskje gassgrillen kommet på plass? Angrer virkelig ikke på at jeg gikk vekk fra prinsippene mine om kullgrill og konverterte til gass.). Bikkja fikk restene av et lammelår og har vært strålende fornøyd med det, og katta la seg i solsteka og gjorde det katter gjør best – ingenting. Sola varmer ikke så veldig utpå ettermiddagen enda, så nå er vi inne igjen, med fyr på peisen og ungene i badekaret. Jeg skal rydde litt til og så skal jeg sette meg ned med hageTV på pcen.

I mangel på gode hageprogram på TV har jeg endelig innsett at jeg må begynne å se på TV-programmer på nett jeg også. Før hadde jeg BBC Prime, og de sendte jo masse flotte hageprogram, men nå har BBC Lifestyle tatt over, med «reality»-kokkeTV, slankeprogram og mote. Ikke noe for meg. I natt/dag tidlig surfa jeg meg gjennom en 8 programmer med «How to be a Gardener» med Alan Titchmarsh. Skal se hva for noe spennende jeg kommer over nå i kveld. Det er en smule frustrerende å se på programmer med frodige, blomstrende hager når alt ute fortsatt er hvitt, men også veldig veldig hyggelig, inspirerende og lærerikt.

Og med det settes det strek over mars og påska 2013, og det er bare å se fram mot vår, snøsmelting og de første blomstene( jeg så såvidt hodet på en liten tulipan som begynner å klatre opp i sinkbalja på verandaen, så det er ikke så langt unna nå!)


Snømaling

Vi leker kreative og maler med vannfarger i snøen.

Utendørshaging når snøen dekker tomta
Basilikum, gresk oregano og litt mer sommerblomster kommet i jorda.


Se! En bar flekk i toppen av blomsterbedet. Det er satt mye vårblomstrende løk i skråningen her, men jeg må nok huske på hvor snøen smelter aller først og sette noen snøklokker el.l der til høsten. I tillegg må det lages bed på sørsiden av verandaen, for der er det en stripe nå med bart gress. Må finne på noe lurt og pent så jeg får urter og blomster til å kose seg samtidig som de får stå i fred for bikkja, som jo egentlig er den som regjerer på innsiden av gjerdet. (jeg hager hovedsaklig utenfor inntil videre.)

Ha en strålende uke!

6 thoughts on “Utehaging, sol og varmegrader

  1. Det er håp når man ser tørt gress – selv om det er fra i fjor! Men du trenger jo ikke mer vår, du som har småherrer som malen blomstene rett på sneen.

    • Nei, og nå går det fort. Og nå på bare de få dagene siden bildene her ble tatt har utrolig mye smeltet unna.

      Min uke har vært veldig fin, og det håper jeg din har vært også. Nå er det visst plutselig på tide å si god helg. 😉

  2. Herlige våren 🙂 Vannfarver på kvit snø er jo en kjempeidè. Synes det var riktig fint når man venter på den riktige våren.
    Fin uke til deg.

    • Ja ikke sant det var smart? Vi var hos foreldrene mine dagen før, og da fant mamma kakefarger og hadde på sprayflasker med vann så ungene kunne farge snøen. Jeg hadde ikke farge til å gjøre det, men vannmaling fungerte jo like fint, og var morsomt å lage malerier av. Vi malte på is også, så det ble flotte «glassmalerier», men det smeltet unna veldig fort.

Legg igjen en kommentar

