Hjulpet våren litt på vei

Forrige uke gikk jeg til de som renser kaffemaskina på jobben og spurte pent om ikke jeg kunne få kaffegruten fra maskina når den blir tømt. Så i dag dro jeg lykkelig hjem fra jobb med en stor pose med grut. Utover sommeren skal jeg forhåpentligvis hente hjem litt kompost fra gjenvinninga, og siden jeg trenger mye jord/kompost, og den jeg kan hente gratis er litt tørr og næringsfattig må jeg prøve å få tak i noe med litt næring i for å supplere. Tanken er i hvert fall at varmkomposten, kaffegruten fra jobb og kanskje litt omdannet kompost fra naboen (de har 40 islandshester) kan blandes sammen med den tørre komposten og forhåpentligvis gi meg mye god jord uten å ruinere lommeboka mi helt.

kaffegrut

Kaffegruten jeg henta hjem i dag er nå strødd utover et av bedene som har mest sol. Satser på at snøen under smelter i rekordfart nå, sånn at jeg snart kan få se glimt av vårløkene som ligger under og venter.

aske

I tillegg har jeg tømt rester fra vinterens aske i skråningen bak huset. Det ser ut som vi fortsatt har fryktelig mye snø, men etter å ha tråkket rundt har jeg funnet ut at den snøen som ligger nå er ekstremt morken, og faller veldig fort sammen. Med andre ord tenker jeg at det nok ikke er så lenge før det meste er smeltet, så lenge været holder seg som nå.

Jeg slipper visst å beskjære busker og trær i vår/sommer. Jeg har jo gått rundt og sagt at vi slipper å plages av rådyr og elg i hagen, fordi vi jo har en hund som løper fritt innenfor gjerdet og dermed skremmer unna det som måtte nærme seg. Vel. Det utsagnet går herved i samme haug som “Jeg har jo ikke ugress, for jeg har en helt nyanlagt tomt” (da var jeg ung og dum da…) Alle busker og trær er beitet på. Totalt unødvendig mener jeg, siden det stort sett ikke er annet enn jorder og busker rundt over alt ellers. De trenger ikke gå på mine høyt verdsatte busker. På den positive siden ser det foreløpig ut til å være liv i alt jeg ser som befinner seg over snøen.

4 thoughts on “Hjulpet våren litt på vei

  1. Hej Elisabeth. Tak for din kommentar på min blog, det er hyggeligt at finde nye havevenner som også er bidt af en gal kompost!! Jeg samler fortsat kaffegrums på mit arbejde, og det udløser en del sjove kommentarer fra kolleger. Min datter arbejder på en tankstation, så der har jeg også været forbi og hente deres overskydende grums fra kaffemaskinen. Der går helt sport i det og det er altså lidt sjovt…
    Jeg tilføjer dig på min blogsliste, så jeg kan følge med i hvad du finder på med komposten… :o)

    • Takk for så hyggelig kommentar. 🙂 Har bladd meg litt gjennom din blogg også, og tenker at jeg skal lese mer der. Og så er det jo alltid gøy å finne noen andre som har gjort samme gale sprell som en selv. 😉 Håper du får en fin og vårlig uke. 🙂

  2. Det gjelder å hjelpe våren litt på vei om dagen ja. Vinteren henger godt i 😉 Spennende med kaffegrut og aske, det er det jo også mye næring i 🙂
    Her i hagen har vi så høye gamle epletrær (1925) at elgen ikke kommer opp til grenene og får tygget på de. Så naboens trær fikk en hard beskjæring, mens mine ble bare tittet på med sultent blikk av en elgfamilie på tur her i mars mnd. Det er noen fordeler med høye trær, men når man skal høste epler er det ikke mange fordeler. De saftigste eplene henger høyest, og da bør man ha lift 😉

    • Ja, jeg skulle ønske meg noen sånne gamle epletrær. Dessverre var det ikke et eneste tre i hele hagen her da vi kjøpte – tomta var jevnet med jorden og planert opp mens de bygde huset. Og da må man jo starte fra scratch.. Hadde noen veldig gamle epletrær i forrige hagen, og de eplene var utrolig nydelige.

      Asken var virkelig effektiv forresten. Kaffegruten ligger litt bak i effektivitet, men begge deler hjelper på. men der jeg strødde aske over snøen var det bar jord bare en dag etter. nesten så man jo får lyst til å sprengfyre nå, selv om fyringssesongen er på hell..

Legg igjen en kommentar

