Drivhusgulv og tomatbaljer på plass!

DSC_8436
I kveld har jeg stått på kne i drivhuset og gjort ferdig siste delen av gulvet der. Langs ene kortveggen har jeg gravd ned to 90-litersbaljer, og så har jeg fått lagt steiner helt inntil. Oppi baljene har jeg nå lagt ned noen steiner som jeg har satt bøttene med tomater oppå. De er igjen gjennomhullet litt over bunnen og så er det trædd bomullsstoff gjennom hullene. Baljene er fyllt opp med vann opp til hullene på bøtta omtrent, og så skal bomullsstoffet forhåpentligvis fungere som veker og vanne tomatene mine sånn at det eneste jeg trenger å gjøre er å passe på at det er nok vann og gjødsel i baljene.  Spent på om det virker som håpet.

Jeg er veldig godt fornøyd med drivhuset sånn det er nå, men ser at jeg med fordel godt kan øke med 8-10 kvm og med flere takluker. Det er litt vanskelig å regulere temperaturen i et lite et merker jeg. Pga platetykkelsen og at det vel ikke er den aller beste kvaliteten generelt blir det kaldt om natta, men så blir det også veldig varmt om dagen. Det er imidlertid mye bedre med dette drivhuset enn ingenting, nå har jeg ett å pusle med og prøve ut før jeg får råd til å kjøpe det jeg sikler på.

6 thoughts on “Drivhusgulv og tomatbaljer på plass!

  1. Så fint det ble med steingulv! Når vi kjöpte drivhus til hytta vi eide for noen år siden sa han i butikken at «kjöp et större drivhus enn dere har tenkt dere.- jeg lover at dere ikke vil angre det» Og sånn tror jeg det er for de fleste. Men et lite drivhus er bedre enn ikke noe og man gjör seg jo erfaringer. og min erfaring (som har et lite drivhus) er at tomatene liker seg mye bedre i drivhuset enn utenfor:-)
    Klem!

    • Ja, så og si overalt hvor jeg har lest om drivhus har jeg lest samme rådet. Så derfor spares det jevnt og trutt til et stort og flott et, men da skal det også gjøres ordentlig, så det må nesten vente til kontoen er full nok. Og så tror jeg det da uansett er greit å få prøvedyrket litt i dette så jeg ser at jeg faktisk trives med arbeidet det er med det.

      Frilandsdyrkede tomater eksisterer ikke her, det har jeg forsøkt og gitt opp flere ganger nå, så jeg gleder meg til å forhåpentligvis endelig kunne plukke og spise noen nå i år. 😀

  2. Så smart det var å grave ned store kar i drivhuset. Håper det fungerer som du håper. I teorien bør de jo trekke til seg vann på den måten. Ha en fin kveld.

    • Ja, jeg tror i grunnen det kommer til å fungere bra. Burde vel forsåvidt presisere at dette slettes ikke er noe jeg har funnet opp selv, men en ide servert av Strandhus-Maria. 🙂 Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg må ha noe som passer seg sånn noenlunde selv sånn at jeg ikke må ut og vanne hver eneste kveld. Da kommer de ikke til å overleve der lenge.

  3. Her blir det nok deilige tomater i løpet av sommeren. Smart med selvvanning ! Takk for kommentar hos meg – når du fikk akeleiene til sådde du da innendørs med lys eller sår du og setter pottene ute under snø? Jeg prøver det siste denne gangen, i fjor så sådde jeg inne og de tre spirene som overlevde sommeren er ikke mer , de ble nok ikke sterke nok til å tåle barfrosten i år.

    • Jeg sår så og si alle stauder om vinteren og setter ute under snøen. Er egentlig ikke noe flink til eller glad i å drive planter innendørs – bedre da å sette det ut og la det passe seg selv (bare sørge for at de ikke steker opp og tørker ut). har sådd veldig mye akeleier, og de spirer stort sett veldig greit uten noe ekstra dilldall. Settes de ut så blir de vel også litt sterkere når det gjelder å tåle litt kjipere perioder. I hvert fall innbiller jeg meg det.

Legg igjen en kommentar

