Innelørdag

Mens det fra andre deler av Norge kommer rapporter om vårtegn, inkludert blomstring ser det sånn ut her hos meg:

20140215_101244

Vinden uler rundt hushjørnene og alle vinduene mot nord er fyllt opp av snø. Fuglene holder seg unna maten i dag, og han som brøyter for oss har kjørt traktoren sin i grøfta utenfor her og står visst godt fast der.

På sånne dager er det likegreit å bare bli inne. Jeg begynner å gå litt tom for ny hage-TV, men i går kveld fant jeg en usett sesong med A year at Kew på youtube. Den har ligget ute en stund, men jeg har ikke fått det med meg før nå.

Men inne blomstrer det. Jeg fikk en amaryllis til jul, og den blomstret av for lenge siden. Jeg venta i grunnen på at den skulle visne ned, men den ombestemte seg visst og kommer nå med 4 nye blomster. 2 har sprunget ut, og 2 til er på vei.

20140214_232622

6 thoughts on “Innelørdag

  1. Hm, ja. Ikke mye til vårtegn her heller! Tung, våt snø,så det nesten ikke er råd å komme fram. Nesten uvirkelig at det er iris og krokus andre steder i landet vårt. Men det kommer nok, om ikke så brått… Får trøste oss med eksotiske Amaryllis 🙂

  2. God dag hagegal Åsmarking. Her jeg bor i finnmark må en vente lenge på at våren skal komme. Snøen begynder normalt å smelte i april mnd. En bruk å få snø byger på selveste 17 mai. Vi har hovedsaklig blomster studer, Pryd busker, rips-og solbær busker. Og 5 bed à 30 plater med jordbær. Disse er for tiden en halv meter under snøen og titter ikke fram før langt ut i april mnd.

    • Høres ut som det er nokså like tilstander hos deg som hos meg da. 🙂 Men fint blir det nok uansett – når snøen forsvinner og det begynner å spire og gro. 🙂

      Ha en fin uke!

  3. Nog kittlar det lite när man läser vårtecken men det är bara februar, hade snön varit borta här hade det bara varit brunt och slaskigt, jag tröstar mig med det. Snö och vinter kan vara fint det också och iår kom den ju så sent. Håll ut och njut din fina amaryllis så länge 🙂

    • Du har helt rett. Og hadde det blitt bart nå kunne det nok fort ha gått riktig galt om det plutselig ble frost igjen – noe det nok blir flere perioder med. 🙂 I tillegg tror jeg at sesongen her egentlig er akkurat passe lang. Jeg rekker sånn omtrent akkurat å bli litt hagelei på slutten av sesongen nå, og det er helt greit. 🙂

Legg igjen en kommentar

