Status uke 15

Åh det går sakte nå. Det går heldigvis framover, men med fortsatt -10 grader om nettene, og ekkelt nær 0 på dagtid går det ikke i rekordfart. Det gjør det heller ikke inne på planterommet, men det er vel sikkert bare bra – da slipper jeg planter som blir lange og tynne og knekker i år.

På lørdag var jeg innom plantasjen, og selv om jeg ikke skulle handle noe som helst, bare titte litt så glemte jeg visst plutselig det. en potte med muscari, 6 stiklinger av ymse forskjellig og 6 poser sommerblomstfrø. Jeg måtte jo supplere litt på det jeg har, for det kunne jo ikke være så mye?

Vel hjemme tok jeg en kjapp opprydding i frøposene, og har fått sortert etter sort og når de skal sås. 30 sorter sommerblomster som gjenstår å få i jord – det er sånn det går når man bare handler 4 poser her og 6 poser der – tillegg til det man finner igjen fra før. Heldigvis så skal det aller meste sås utendørs, rett på voksestedet. Noen skal jeg forsøke å så både inne og ute, da det er sorter jeg ikke har prøvd meg på enda, men da blir det bare litt som får lov til å komme i jord inndørs tror jeg.

IMG_20130409_100850_zpsa0266067  IMG_20130409_100824_zps925e11e4
Kaffegruten og asken har virkelig hjulpet på. Jeg trodde først asken var veldig mye mer effektiv enn kaffegruten, men på nederste bildet ser man jo tydelig at akkurat her har sola virkelig fått tak også der det ikke har blitt strødd noe som helst. Nå er jeg tom for aske, men jeg fikk med en ny pose kaffegrut fra jobb i går, så det har jeg strødd i samme bedet som jeg strødde aske nå forrige uke.

IMG_20130409_100753_zps5d716134
Planterommet tidlig en tirsdag morgen. Stiklinger fra Plantasjen til høyre. De spirene som er såpass store at de synes godt på bildene her er Ipomoea og Convolvulus. Håper de rekker å komme med vanlige blader nå kjapt, så jeg får priklet de snart. Neste uke er jeg nemlig borte.
IMG_20130409_100737_zpsf989276c
Ipomoea-spirer. De ser litt merkelige ut, og skallet viser seg å virkelig sitte godt fast til bladene, men tror de som fortsatt står oppreist nå har det veldig bra. Jeg er ikke helt vant med å ha planterom med lav temperatur, så jeg har visst vært litt for effektiv med vanningen. Resultatet er at noe rett og slett bare har rotnet bort.

IMG_20130409_100655_zps3297acadBasilikumspirer ++ I posene står det stiklinger av stiklingene. De hadde små potter og var begynt å komme ganske langt da jeg kjøpte de, så de er nå klippet ned, pottet om, og det jeg klippet av måtte jeg jo selvsagt forsøke å rote på nytt.
Til høyre står de 3 Dhaliaene det fortsatt er et håp for. 2 av de synes jeg at jeg ser rotvekst på, men fortsatt ingen spire. Den siste kan jeg nok snart avskrive som død, men det er fortsatt plass til potta, så da år den stå inntil jeg enten er helt sikker på at det ikke er håp, eller til jeg virkelig trenger plassen.

IMG_20130409_100828_zps9e31afbb
Utsikten på nordsiden av huset i dag. Dette hadde jo vært en ok utsikt i februar (jeg tror jeg har tilsvarende bilde fra da omtrent) men det er på tide med litt grønt nå kanskje?

Den flotte vasken jeg linket til forrige uke ble forøvrig ikke min likevel. Vi gjorde et hederlig forsøk på å få den med hjem nå i helga, men den var for stor og tung til at vi klarte å få den opp fra kjelleren den stod i. Synd. men jeg har store planer om å få støpt noe til å sette langs med husveggen på bildet over, så da kan jeg jo samtidig forsøke å støpe en vask. Siden det skal stå utendørs er det jo egentlig bare en fordel om det ikke blir helt fullstendig jevne kanter. Jo mer naturlig jo bedre.

*Dette innlegget er redigert i etterkant av forfatteren da det var ubehagelig mange skrivefeil og dårlige formuleringer.